21,40

pust nu va ljuspartyt över.. fick köpt lite  =) Och brldet va jätte gott som jag bakat.. även dumlekakorna =)
Så brödet tog nästan slut..

Men här kommer receptet på brödet.

Till 24 st

  • 50 g jäst
  • 6 dl vatten
  • 2 tsk salt
  • 4 msk socker
  • 2 msk smält margarin
  • 16-18 dl mjöl
Blanda jästen m. vattnet, häll sedan i margarinet. Häll i resten av grejerna och lite mjöl i taget tills de blir rätt konsistens. Forma till 24 bollar. Lägg på plåt i kylen med handduk över i 10-12 timmar.

Ställ ugnen på 250 grader.
Pensla med ljummet vatten och ställ in i 10 min.
Låt dom svalna lite sen skär dom på mitten...
Jätte enkelt att göra..

Nu lite goda kakor så är jätte lätta..

Dumlekakor

24 st.

  • 200 g smör
  • 3 dl mjöl
  • 1 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 12 dumle
  • 1 paket nobless
Bland ihop smör, mjöl, socker och bakpulver, ställ in i kylskåpet i 30 min.Rulla i 24 bollar och lägg i folieformar. Dela dumlen och tryck i bollen. In i ugnen i 10 min på 200 grader.
Lägg på 1 nobless på varje kaka när du tagit ut dom då noblessen får smälta..

Jätte gott =)

Ska snart göra en sats till med bröd tänkte jag =)
Är så bra att man inte tar upp hela dagen med att baka utan man kan göra iordning de på kvällen och sen lägga in dom i ungne på morgonen..
Så gjorde jag igår.. Så gjorde degen halv 11 och satte in dom runt halv 11 imorses =) Eller ja förmiddags va de la ;)

Nä ska mysa med Jonas nu..
Natti.
Jonas & Felicia ♥

Xoxo♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0